Millistes rõivastes läksid olümpiamängudele Eesti sportlased 2004. aastal Ateenas ja 2014. Sotši taliolümpial? Neljateistkümne aasta jooksul on Montoni disainerid kujundanud meie spordimoe tippu. Nende aastate jooksil on seal disainitud ja toodetud koguni kaheksa stiilset ja omanäolist olümpiakollektsiooni.
Eesti olümpiarõivad läbi aegade
Loe lähemalt, millised ideed ja moetrendid on mõjutanud olümpiarõivaste loomist ja kuidas jõuti valmis lahendusteni. Kommentaare jagavad aastate jooksul Eesti olümpiasportlastele rõivaid loonud Montoni disainerid.
2004 Ateena suveolümpiamängud
Rohe-valged, paljude taskutega casual-stiilis Ateena olümpiarõivad olid Montoni meesterõivaste disaineri Jaana Varkki esimene nii oluline looming. Mitme disaineri poolt loodud komplekti kuulusid veel valge päikesesirm ning beežid sandaalid.
Jaana Varkki: EOK andis vabad käed, öeldes vaid, et ei taheta olla sellised nagu varem. Rõivad tulidki oluliselt teistsugused. Valge on suvine värv, heleroheline mõjus justkui vürtsika pipraterana. Mõlemad olid värsked ja moodsad toonid.
2006 Torino taliolümpiamängud
Kaire Kivari: Kollektsiooni põhitoonideks said selle hooaja moevärv türkiissinine ning valge, mis mõjusid koos talviselt ja kargelt. Hetkel moes olnud detailirohkus kajastus ka jopede ning pükste tegumoes. Mustri jaoks saime inspiratsiooni rahvariietelt, Paistu naiste vöökirja mustrilt. Kokkuvõttes rahvuslik ja moodne kollektsioon, mille eriti suureks lemmikuks olid valged, türkiissinise mustriga kampsunid.
Disainer Kaire Kivari oli aastatel 2006–2012 üks olümpiakollektsioonide loojatest.
2008 Pekingi suveolümpiamängud
Kaire Kivari: Peale Torinot tundus loogiline jätkata rahvusmustri teemaga. Seekord aga täiesti uues võtmes. Inspiratsiooni allikaks sai Tarvastu vöökirja muster. Rõivastele jõudis see täiesti uue, digitaalselt loodud pinnamustrina.
Tagantjärgi vaadates sai värvidega tehtud julge otsus. Põhivärvideks olid valge, laimiroheline, oranž ning sinine.
2010 Vancouveri taliolümpiamängud
Kaire Kivari: Vancouveri kollektsiooni põhivärvid olid sinine ja valge, aktsendiks must. Mulle jäi silma Tarvastu tanumustri motiiv, mis meenutas täpselt lumehelvest. Sellest sündis talve ja lumesadu edasiandev kompositsioon. Lisaks karusnahksed valged mütsid ja käpikud. Tulemus sai sportlik, moodne ning rahvuslik.
2012 Londoni suveolümpiamängud
Kaire Kivari: 2012 moetrend number 1 oli retrosport, mille hõngu kandsid nii olümpiarõivaste detailid kui siluetid. Vajaliku aktsendi leidsime Kihnu saarelt. Sealt on pärit nii muster kui ka erk oranž värv. Suureks moehitiks olid sellel hooajal metallikvärvid, mida me ka hõbedaste parkade juures kasutasime.
2014 Sotši taliolümpiamängud
Piret Puppart: Lähtusime Sotši kollektsiooni loomisel talvise looduse askeetlikkusest ja puuokste mustast graafikast valge lume taustal. Kombineerisime seda põhjamaiste rahvuslike mustritega, näiteks kaheksakannaga, mis on paljude rahvaste õnnesümbol.
Piret Puppart: Üleriiete kapuutsil oli motiiv hundist, toonasest aasta loomast ja meie metsade kroonimata kuningast. Kui kõigil on kapuutsid peas, siis oleks staadionil justkui kari hunte. Hundid on väga head meeskonnamängijad.
Hundist on palju legende, näiteks libahundiks jooksmisest. Aga libaloom on ka jõu- ja hingeloom. Sellest energiast lootsime lisajõudu sportlastele.
Disainer Piret Puppart osales 2012-2014 olümpiakollektsioonide loomisel.
2016 Rio de Janeiro suveolümpiamängud
Pille Lauring: Inspiratsiooni allikaks oli meri ning eestlased, kui mere- ja rannarahvas. Meri on meile alati olnud sümboolse tähendusega, sest meri ja karged tuuled on meist kindlasti teinud väga sitke rahva.
Montoni kollektsioonijuht Pille Lauring on osalenud olümpiakollektsiooni loomisel alates 2008. aastast.
Kirthy Kold: Otsustasime üsna ajatu stiili kasuks, mida hetketrend väga ei mõjutanud. Merest inspireeritud motiivid said kombineeritud Eesti disaini šiki tegumoe ning kvaliteetsete kangastega. Toodetele andsid elu väikesed rahvusvärvides detailid ja EST-märk. Idee oli kasutada Eesti rahvusvärve, kuid klassikalisele mere-teemale on iseloomulikud tumesinise kombinatsioonid. Oluline oli mugavus, kvaliteet ja šikk üldmulje.
Montoni naisterõivaste disainer Kirthy Kold on osalenud 2016-2018 olümpiakollektsioonide loomisel.
2018 Pyeongchangi taliolümpiamängud
Pille Lauring: Kollektsiooni nimeks on “1918”, sest see aasta räägib Eesti rahva jaoks väga olulist lugu. Ühe riigi loomise lugu, ühe rahva ärkamise lugu. Kogu ideestik sai sealt alguse. Kindlasti mõjutasid meid ka 1920-ndatel maailmas toimunud muutused ja sellel ajal olnud moerevolutsioon.
Pille Lauring:
Üheks hetketrendiks on sportlik šikk. Erinevate detailide kaudu jõudis see ka olümpiakollektsiooni. Näiteks 20ndatest pärit polokraed, triibulised soonikmansetid ning reväärid.
- - - -
Hanna Haring: Meie valged ülerõivad eristuvad ja paistavad silma. Valge värv on talvetrendis fookuses. Heledaid rõivaid ei ole mõtet peljata, sest materjalid on kergesti hooldatavad ja puhastatavad. Sees on hall vooder, vastu kaela ja nägu puutuvad detailid on valmistatud hallikirjust hästi puhastatavast kilematerjalist.
Moemaailm liigub mugavuse ja praktilisuse suunas. Olümpiakollektsiooni puhul oli see eriti oluline – kergesti puhastatavad ülerõivad ning mugavad trikotaažmaterjalid.
Montoni naisterõivaste peadisainer Hanna Haring osales 2018 olümpiakollektsiooni loomisel.