PM PARIISIS Esiti finaali ukse taha jäänud Raja sõudmise erakordsest tasemest: nad kõik on jube tugevad

Copy

Eesti neljapaat koosseisus Tõnu Endrekson, Allar Raja, Johann Poolak ja Mihhail Kuštein jäi kahe eelsõidu kokkuvõttes viimaseks, üheksandaks. Finaalpileti eest võideldakse uuesti esmaspäeval.

Mõlemast pundist pääses finaali kaks kiiremat. Esimeses sõidus olid nendeks Holland (5.41,69) ja Suurbritannia (5.44,82). Teises, meie sõidus olid selgelt üle Itaalia (5.43,31) ja Poola (5.44,39). Neljandaks jäänud Eesti sai ajaks 5.52,04, kaotades Šveitsile 2,5 sekundiga.

Tiimid, kes täna edasi ei pääsenud, tulevad uuesti veele esmaspäeval vahesõidus. A-finaali pileti lunastavad kaks paremat.

«Arvasin või lootsin, et Itaalia ja Poola pole nii kiired. Et oleme rohkem ja kauem nendega koos. Üldiselt jäi veidi mõrkjas maitse suhu. Oleks tahtnud kiirete paatidega olla rohkem koos,» arutles viiendal olümpial osalev Raja.

«Teisalt... Piisab vähesest ebakõlast, et vahe käriseks päris palju. Olen seda päris palju kogenud, et ühe võistluse käigus on võimalik saada oluliselt kiiremaks.»

Vastavalt kuuendal ja viiendal olümpial osalevad Tõnu Endrekson (paremalt teine) ja Allar Raja (paremalt kolmas) on paadi keskel.
Vastavalt kuuendal ja viiendal olümpial osalevad Tõnu Endrekson (paremalt teine) ja Allar Raja (paremalt kolmas) on paadi keskel. Foto: Karli Saul / EOK

Tasub ära märkida, et praeguse paatkonnaga polegi me Itaaliast ega Poolast jagu saanud. Šveitsiga on seis kord nii, siis naa.

«Kaht paatkonda me võitnud pole, aga oleme olnud neile päris lähedal, just konkreetsete koosseisudega. Plaan oli, et läheme stardist proovima. Võimalikult head sõitu tegema. Neid mõtteid polnud, et meil kindlasti ei ole võimalust. Aga võis eeldada, et iga meeskond läheb plaaniga otse finaali pääseda. Keegi ei taha riskida vahesõiduga. Favoriidid olid selged,» tutvustas Raja eilse loosi järgseid mõtteid.

Üsna varakult sai aga selgeks, et soosikud lähevadki eest. Kas mingil hetkel võeti seetõttu ka veidi hoogu maha?

«Käiku välja ei tõmmanud. Päris lõpus hakkas Itaalia laine vahepeal sisse viskama. Siis läks suurem tuhin üle. Me ei sõitnud end ribadeks, aga pingutus oli lõpuni. Tihtilugu ongi meie trump distantsi teine pool. Osaliselt hakkas asi välja tulema, aga vahepeal läks natuke lappesse,» vastas 41-aastane Raja.

«Kahtlustame, et natuke hindasime olusid paremaks, kui need olid. Hindasime kiiremaks. Eessõitja Poolakut tsiteerides: «Meil on ainult ühe korra olnud aer õige.» Enne EMi, kui sõitsime 5.42 ehk kümme sekundit kiiremini. Täna tulime sama jõuõlaga sõitma. Mis tähendab, et kui kogu aeg asjad täpselt kokku ei lähe, suretab see individuaalselt iga mehe jõudu.»

Poolak jätkas: «Tavaliselt hindame olusid eelnevate sõitude järgi. Vaatasime meeste üheste aegasid. Tundusid olevat sarnased olud, kui euroopakate eelsõidu ajal. Ülekanne oleks võinud jääda samasuguseks, aga ilm on piisavalt muutlik.»

Johann Poolak esiplaanil.
Johann Poolak esiplaanil. Foto: Karli Saul / EOK

Raja nendib, et tegelikult polnud stardi eel märgid sugugi pahad. «Tunnen, et lahtisõit on vajalik. Püüdsime neid teha Eestis päris intensiivsete treeningutega. Soojenduse ajal tundus, et keha on valmis, lihas heas konditsioonis. Soojenduse kiirendused vee peal olid siiani sel kanalil kõige paremad. Aga vastased on ka teinud päris hästi tööd,» märkis ta.

«Suures plaanis oli meie keskmine tempo 39,5 tõmmet, mis on üsna kõrge. Arvestades meie varasemat pikka sõudekarjääri. Arvan, et sõidame kõrgemate tempodega kui kunagi varem. See näitab, et tehniline-füüsiline valmisolek on päris hea. Nüüd on vaja dünaamika korda saada. Aga vastased on lihtsalt kõige kõrgem klass, kes üldse olla saab. Selge see, et kui tahame nendega koos olla, siis peab klappima rohkem kui asjad paberil. Midagi pole teha. Nad kõik on jube tugevad.»

Kas esmaspäeval tundub ikkagi reaalne finaalpilet ära napsata? «Ikka on võimalik,» sõnas Raja rahulikul toonil.

Veikko Sinisalo.
Veikko Sinisalo. Foto: Tairo Lutter

Lisaks Šveitsile tuleb meil mõõtu võtta Saksamaa, Norra ja Rumeeniaga. «Arvan, et kõik vahesõidu meeskonnad on enam-vähem ühel tasemel. Oleme neid juba analüüsinud. Pole raketiteadus,» analüüsis peatreener Veikko Sinisalo. 

«Tõenäoliselt flirdime ka aeru jõu ülekandega. Paneme kergemaks. Kuna on oodata vastutuult. Püüame võistluskiirust leida kergema ülekandega,» täpsustas Raja.

Poolak täiendas: «Olud võivad viis-kümme sekundit aeglasemaks minna. Kuue minuti ringi. Siis peab kindlasti selles osas ette võtma. Aga oleme harjutanud erinevaid jõuülekandeid.»

Mõlemad sportlased kinnitasid, et kogu auru täna veele ei jäetud. Üks lisasõit kasuks ei tule, aga ei tähenda ka katastroofi.

«Homme hommikul teeme väikese rattatrenni. Pärastlõunal tuleme siia, teeme mõned kiiremad lõigud. Üritame leida – meie nimetame seda nii – mojo, et paat saaks ühtselt tööle,» tutvustas Sinisalo kahe sõidu vahele jääva päeva plaani.

Paarisaeruliste neljapaatide vahesõit toimub esmaspäeval kell 12.20.

Tagasi üles